چگونه به چشم استراحت دهیم؟

بهرا‌م بحرانی، فوق تخصص شبکیه و لیزر در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره «راه‌های کاهش عوارض استفاده از وسائل الکترونیکی بر چشم»،گفت:‌ برای دیدن اشیا نزدیک نیاز است چشم تطابق پیدا کند تا قدرت انکساری چشم افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد:با افزایش سن قدرت تطابق چشم کاهش پیدا کرده و نیاز است برای دیدن اجسام و نوشته‌های نزدیک، عینک پیر چشمی یا مطالعه استفاده کنیم. این شرایط معمولا بعد از ۴۰ سالگی شروع می‌شود و با افزایش سن نیاز به عینک با شماره بالاتر هست.

این فوق تخصص شبکیه و لیزر اضافه کرد: استفاده از گوشی، لپ‌تاب و تبلت با توجه به آن لاین شدن کلاس‌های درسی و آموزشی جز غیر قابل حذف سیستم آموزشی شده است؛ پس باید به جای اینکه به حذف آن فکر کرد بیشتر به راه‌هایی اشاره کرد که عوارض استفاده از آنها را کم کند.

بحرانی با اشاره به راهکار کاهش عوارض استفاده از وسائل الکترونیکی روی چشم،تصریح کرد:قانون ۱،۲،۱۰ در این مورد وجود دارد.۱ پا (هر پا معادل ۳۰ سانتی متر است) برای گوشی همراه، برای لپ تاب و کامپیوتر 2 پا و ۱۰ پا برای تلویزیون فاصله پیشنهادی است.

وی با اشاره به ضرورت استراحت دادن به چشمها، متذکر شد: باید به اجرای قانون ۲۰،۲۰،۲۰ مبادرت کرد؛ یعنی هر بیست دقیقه به مدت ۲۰ ثانیه به وسایلی که در فاصله  ۲۰ پایی (۶متری) هستند نگاه کنیم. البته در مورد بچه‌ها هر یکساعت به مدت ۱۰ دقیقه اسکرین باید خاموش شود و کودک به کارهای دیگری مشغول شود.

این فوق تخصص شبکیه و لیزر با اشاره به کاهش خشکی چشم، ابراز کرد:‌اسکرین نسبت به چشمها ۳۰ درجه پایین‌تر قرار بگیرد. با نگاه کردن به اسکرین تعداد پلک زدن‌های ما کم می‌شود که از علت‌های خشکی چشم است؛ پس به طور خود آگاه و خودخواسته باید پلک بزنیم.

بحرانی با اشاره به میزان شدت نور محیط و اسکرین،ابراز کرد: شدت نور محیط را به نصف شدت نوری که برای کارهایی مثل نوشتن روی کاغذ لازم هست کاهش دهیم. اسکرین در محلی باشد که نور لامپ اتاق از اسکرین به چشمها بازتاب نشود. شدت نور اسکرین به مقدار مورد نیاز کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اهمیت خواب کافی،خاطرنشان کرد:یک ساعت قبل از خواب از لپ‌تاب و گوشی و تبلت استفاده نکنیم؛ضمن اینکه از بردن آنها در اتاق خواب توسط کودک جلوگیری کنیم.

این فوق تخصص شبکیه و لیزر افزود: روزانه یک ساعت کودک در محیط خارج از خانه فعالیت داشته باشد تا هم با دوستان و اجتماع ارتباط برقرار کند و هم روی اشیا با فاصله‌های مختلف تمرکز کند تا هم عوارض چشمی و هم عوارض یادگیری استفاده از گوشی، تبلت و لپ‌تاب کم شود.

بحرانی یادآور شد: در صورت وجود علایم چشمی حتما توسط چشم پزشک معاینه شوند.

منبع:فارس