حجامت برای چه افرادی مجاز است؟

لیلا شیربیگی، متخصص طب سنتی ، در پاسخ به این پرسش که «بهترین زمان حجامت و شرایط آن چیست؟»، اظهار داشت: حجامت در فصل بهار مناسب است اما باید در افرادی صورت گیرد که هیچ مشکل بیماری زمینه‌ای مانند کم‌خونی، بیماری قلبی، مفصلی، ضعف بدنی و .... ندارند.

وی افزود: اینکه مردم جامعه امروزی به تعداد زیاد برای حجامت مراجعه می‌کنند مطلوب نیست بلکه ما پزشکان متخصص طب ایرانی نیز در بین مراجعات متعدد، افراد واجد شرایط را  را انتخاب می‌کنیم.

این متخصص طب سنتی یادآور شد: معمولا  افراد جوان بدون بیماری زمینه‌ای با مشکلاتی مثلا پرخوری و غلظت خون و  بثورات پوستی می‌توانند با نظر متخصص طب ایرانی حجامت کننند.

 شیر بیگی با تأکید براینکه باید از انجام حجامت در مراکز مختلف و خارج از حوزه پزشکی خودداری کرد، گفت: حجم خونی که از فرد گرفته می‌شود بسیار مهم است؛ به طوری که اگر خون‌گیری زیاد و در شرایط نامناسب صورت گیرد باعث ایجاد ضعف و بیحالی طولانی مدت  در بدن می‌شود.

وی متذکر شد: اینکه گفته می‌شود حجامت برای حفظ سلامتی خوب است صحیح بوده اما این کار باید زیر نظر پزشک متخصص طب ایرانی صورت گیرد؛ به طوری که پزشک ابتدا آزمایش خون فرد و وضعیت بدنی او را بررسی می‌کند و هر کسی نمی‌تواند حجامت کند.

این متخصص طب ایرانی با بیان اینکه افراد بالای 60 سال و زیر 10 سال باید از انجام حجامت خودداری کنند،عنوان کرد: فصل بهار فصل مناسبی برای انجام حجامت است اما نمی‌توانیم بگویم حجامت کردن برای همه افراد مناسب است.

شیربیگی با اشاره به اهمیت روزه‌داری در تأمین سلامت بدن،گفت: روزه‌داری از نظر ما جایگزین بسیار خوبی برای حجامت است؛ چراکه بسیار ملایم می‌تواند به تنقیه و پاکسازی بدن بپردازد. البته روزه واقعی که موجب کاهش بین ۱ تا ۳ کیلوگرم از وزن ما در ماه رمضان شود.

وی اضافه کرد: امروزه در مطالعات علمی روزه داری در ماه رمضان یکی از روش‌های تنظیم وضعیت چربی‌ها مضر خون بوده و حتی موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

منبع:فارس