سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا

 

 

 

به گزارش وبدا، دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امروز گزارش های خوبی در ستاد ارائه داده شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه از 5 آبان اقداماتی برای کنترل شیوع کرونا انجام شده بود و از یک آذر هم محدودیت ها تشدید شد؛ خوشبختانه میزان رعایت پروتکل ها در کشور به بالای 90درصد رسیده و درپی آن روند بیماری در فوت و ابتلا در کشور نزولی شده است.
وی ضمن اشاره به اینکه هفته گذشته از 160 شهر، 34 شهر قرمز بودند، تصریح کرد: استانهای اردبیل، گلستان، گیلان و  مازندارن، چهار استان قرمز ما در هفته گذشته بودند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی در این هفته تنها دو استان گیلان و مازندران در وضعیت قرمز باقی مانده اند.
دکتر رئیسی ادامه داد: در همین راستا از 34 شهر قرمز، 12 شهر شامل  آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان؛ آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در مازندارن؛ زرین دشت در فارس؛ بافق در کرمان و گمیشان در گلستان در این وضعیت باقی مانده اند و فعلا روند بیماری نزولی نشده که حتما نیاز است مردم و مسئولان این شهرها بیشترین دقت را داشته باشند.
به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شهرهای آستارا، تالش، آمل، گلوگاه و نور بدترین وضعیت را دارند.
وی با اشاره به اینکه اکنون 112شهر قرمز، 231 شهر نارنجی و 205 شهر در وضعیت زرد هستند، اظهار کرد: این آمار خوبی است که نشان دهنده روند رو به کاهش بیماری است.  غفلت از ویروس کرونا سبب می شود که شیوع بیماری مجدد شعله ور شده و منجر شود که شهر، شهرستانها و استانها  دوباره به وضعیت قرمز بازگردند و در نهایت  آمار ابتلا و مرگ و میر در کشور افزایش یابد.
دکتر رئیسی ادامه داد: به هیچ وجه نباید غفلت کنیم اگر میبینم تغییر رنگی صورت گرفته به خاطر رعایت پروتکل ها، زحمات همه مردم و مسئولین و تعطیلی کسبه ای بود که فشار اقتصادی زیادی به آنها وارد آمد. اگر می خواهیم نتیجه این همه زحمات از بین نرود باید رعایت دستورالعمل ها را ادامه دهیم.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اگر در این چند شب که منتهی به شب یلدا و دورهمی های خانوادگی است، غفلت شود همه دستاوردهای ما از بین خواهد رفت، به همین دلیل این چند شب را بسیار جدی بگیرید، دورهمی را به هیچ وجه انجام ندهید، می توانید به شکل های مجازی با هم در ارتباط  باشید. 51 درصد ابتلای بیماران ناشی از دورهمی های خانوادگی است.
وی در ادامه به آمار ترددها اشاره و مطرح کرد: تردد بین شهری خودروها در این مدت 31درصد کاهش پیدا کرده است و در همین راستا تصادفات خسارتی 46 درصد، جرحی 30درصد و فوتی 42 درصد کاهش پیدا کرده است.
دکتر رئیسی ادامه داد: همچنین 600 هزار جریمه به خاطر محدودیت ها از 9شب تا 4صبح در شهرهای قرمز و نارنجی انجام شده است. در بحث تردد خودروها در شهرهای قرمز 60هزار و شهرهای نارنجی 52 هزار جریمه انجام شده است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در بحث مسافرتهای بین جاده ای 772 هزار خودرو برگشت داده شده اند و 2میلیون تذکر داده شده است.
به گفته وی به دلیل عدم رعایت قوانین اعلام شده 23هزار واحد صنفی پلمب شدند.
دکتر رئیسی با بیان اینکه روند کلی کشور خوب است، گفت: یادمان باشد غفلت از کرونا همه را دوباره گرفتار خواهد کرد و  امیدواریم در آینده هم این روند کاهشی ادامه داشته باشد و به کمترین میزان مرگ و میر و ابتلا در کشور برسیم.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان اعلام کرد: از فردا شهرهایی که جزء لیست اعلامی نیستند از وضعیت قرمز خارج خواهند شد.